Een indrukwekkende eerste dag was het voor Ingmar afgelopen maandag. Voor het eerst naar school, in groep 1 bij juf Caroline en juf Marike. De start begint met het schoollied op het plein met alle 300 kinderen en het aftellen van 10 naar 0. Ingmar vindt het maar niks en wil bij mij op de arm.
Eenmaal bij zijn klas aanbeland gaat het prima. Tas in het krat, jas aan de kapstok en op zoek naar zijn stoel, te herkennen aan een hijskraantje. Even later komt Melle, de enige bekende, langsgelopen, maar die is zelf ook nog zo onder de indruk dat er nog niet direct contact tot stand komt. Later op de dag blijkt dat Ingmar z'n nieuwe vriendenboekje gelijk al aan Melle heeft gegeven.
In de klas zit hij enigszins neutraal op z'n stoeltje. Tot het moment dat ik de klas uitloop en nog even zwaai van achter het raam: z'n mondhoeken trekken wat naar beneden, maar van de juf begrijp ik later dat ie niet gehuild heeft. Tegen elven is hij lichamelijk nog aanwezig, maar mentaal afgehaakt. Een goed besluit om 'm na de lunch lekker thuis te houden en even rustig aan te doen. Zonder schroom loopt ie 's middags naar de juf om zelf te vertellen dat ie nu even bij mama blijft maar er morgen weer zal zijn.
Thuisgekomen blijkt er toch één en ander doorgedrongen te zijn. Al spelend zingt hij de helft van het schoollied en van het liedje dat ze zingen bij het eten van het tussendoortje. Om half acht 's avonds gaat het lampje uit en is hij in een diepe slaap beland.
Een dag later kent hij het eet- en drinkliedje al helemaal en heeft ie samen met de juf een puzzel gemaakt. Ook heeft ie zelf z´n vriendenboekje waar Melle in heeft geschreven al weer doorgegeven aan Sam. En woensdags loopt ie zonder problemen mee - aan de hand van Merijn - naar de BSO. Alleen bij het scheiden der wegen (ze zitten allebei in een andere groep) moet ie even huilen, maar de rest van de middag speelt ie heerlijk met zichzelf en een aantal andere kinderen.
Kortom, een prima start van een eerste schoolweek. Morgen al op de schoolfoto en dan is ie er helemaal klaar voor.
No comments:
Post a Comment